Muzeum Pana Tadeusza

39d43-muzeum-pana-tadeusza_logo

Muzeum Pana Tadeusza

adres: Rynek 6, 50-106 Wrocław
strona internetowa: https://muzeumpanatadeusza.ossolineum.pl/pl/

2018 rok:

Więcej informacji znajduje się tutaj.

Obiekty, którym będzie można się przyjrzeć w ramach Dnia Wolnej Sztuki w Muzeum Pana Tadeusza

I. Wystawa: Rękopis „Pana Tadeusza”:

1.Izabela Lubomirska_fot.B.Wisniowski

Portret Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej na miniaturze autorstwa Jacoba Gillisa1793 (Sala: Biblioteka), fot. Błażej Wiśniowski

fot. Lukasz Giza

Serwis do kawy, 1800-1815, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie (Sala: Dom), fot. Marta Gierucka

II. Wystawa: Misja: Polska

3.zaszyfrowane depesze fot.M.Palka

Zaszyfrowane depesze, (Sala: 1939-1945 Już nigdy nie będziemy bierni) fot. Mateusz Palka

Jubileuszowa Księga Pamiątkowa (Sala: 1975-1989 Wojna w Polsce wciąż trwa) fot. Mateusz Palka

III. Wystawa czasowa: Księgi Pana Tadeusza

5. Pan Tadeusz Ksiega II Zamek - Mirella von Chrupek

Plakat ilustrujący II księgę Pana Tadeusza autorstwa Mirelli von Chrupek, 2017 (Sala wystaw czasowych)

2017 rok:

Wstęp do Muzeum Pana Tadeusza w ramach Dnia Wolnej Sztuki o godz. 12.00 bezpłatny.

Pięć obiektów dostępnych w Muzeum Pana Tadeusza w Dniu Wolnej Sztuki:

Rękopis Pana Tadeusza jest najcenniejszym rękopisem Ossolineum i jednym z najwartościowszych zabytków polskiej kultury. W jego skład wchodzą: zeszyt w miękkiej kartonowej oprawie liczący 48 kart i ich fragmentów oraz album z czystopisem liczący 91 kart. Historia rękopisu to również pasjonująca opowieść o dramatycznych losach tego bezcennego zabytku naszej kultury.

Pas słucki to jedwabny, dwustronny pas kontuszowy z XVIII wieku. Pasy stanowiły nieodzowny element stroju polskiego szlachcica, były ozdobą i wyznacznikiem statusu właściciela, osiągając często zawrotne ceny. Pas, który prezentujemy podczas Dnia Wolnej Sztuki, pochodzi z kolekcji Jana i Jadwigi Nowak-Jeziorańskich i jest takim właśnie świadectwem polskiej obyczajowości czasów szlacheckich.

Archiwum Felicji znajdujące się w części ekspozycji zatytułowanej Misja: Polska to 187 małych karteczek – pokwitowań odbioru pieniędzy przekazywanych ukrywającym się Żydom. Przetrwały tylko dlatego, że Maurycy Herling-Grudziński, szef „Felicji”, nie wykonał polecenia ich zniszczenia. Te unikatowe dokumenty potwierdzają pomoc udzielaną Żydom przez polskie podziemie podczas Holokaustu.

Broszura Za kulisami bezpieki i partii. To, co facet wie, przechodzi nawet nasze oczekiwania… To dynamit, a nie materiał! – mówiono w Radiu Wolna Europa o demaskatorskich relacjach Józefa Światły, komunisty, wysokiego funkcjonariusza Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego, który w 1953 roku zbiegł na Zachód. Na falach RWE ujawnił prawdę o zbrodniach bezpieki, bezprawiu sądownictwa, sfałszowanych wyborach, bezpodstawnych aresztowaniach, inwigilacji i cenzurze. W czasie Dnia Wolnej Sztuki opowiemy też o tym, w jaki sposób dostarczono do Polski setki tysięcy broszur z zeznaniami Józefa Światły dzięki wykorzystaniu… balonów.

Obiekt Y to dzieło prezentowane w ramach wystawy czasowej Stankiewicz – Różewicz – Stankiewicz. Styropianowy model autorstwa Jana Jaromira Aleksiuna jest projektem scenografii do niezrealizowanej inscenizacji Pułapki Tadeusza Różewicza. Poecie obiekt przypominał tytułowy Zamek Franza Kafki. Faktycznie, geometryczna bryła przypominająca literę Y, złożona ze styropianowych bloków z powodzeniem imitujących kamień, może kojarzyć się z tajemniczą, niedostępną warownią. Mimo niewielkich rozmiarów bryła wydaje się masywna i ciężka. To wrażenie jest tym dziwniejsze, że w rzeczywistości obiekt okazuje się bardzo lekki. Jest w  obiekcie Y coś niepokojącego, patrzący na niego widz sam może poczuć się obserwowany…